Chalkidiki strender

Solstråler som kysser ansiktet mitt, lukten av saltvann, lyden av havet og de minste sandkornene mellom tærne, det er mitt personlige lykkeøyeblikk. Hvert år gleder jeg meg til å gå på stranden som et lite barn. For meg er det rett og slett ikke noe bedre å virkelig slappe av!

Enten for en strandferie eller en aktiv ferie, som par, som enslig eller med hele familien - Chalkidiki tilbyr akkurat det rette for enhver feriegjester.

Litt informasjon på forhånd: Den greske halvøya Chalkidiki er en av de vakreste feriedestinasjonene i Hellas, ved siden av de populære reisemålene Kreta, Korfu og Rhodos. Chalkidiki er delt inn i de tre nesene Kassandra, Sithonia og Athos, som også er kjent som "første, andre og tredje finger" på grunn av deres fingerlignende form.

På kysten av Chalkidiki, som strekker seg over nesten 550 kilometer, finner du både flate sandstrender og paradisbukter med fjellvegger og ekte karibisk stil. Variasjonen av landskap gjør Halkidiki veldig spesiell for meg!

For å gjøre ferieplanleggingen din for den greske halvøya litt enklere, har jeg satt sammen mine topp 8 av de vakreste strendene i Chalkidiki. Inkludert innsidetips!

 8. Kriaritsi-stranden (Sithonia)

Den første stranden i Chalkidiki som jeg vil introdusere for deg, ligger på halvøya Sithonia, "mellomfingeren" på den greske øya og heter Kriaritsi. Ligger i den populære kystbyen Kalamitsi, er det en flat sandstrand som imponerer med sin karibiske stil og som også er populær blant bobiler. En strandbar serverer rikelig med mat på Kriaritsi-stranden.

Mitt personlige høydepunkt: om morgenen kan du se solen stå opp over Athos-fjellet.

 7. stranden i Possidi (Kassandra) Stranden i Possidi er en av de vakreste strendene i Chalkidiki av en grunn. Formen på stranden er fascinerende: Possidi-stranden strekker seg nesten 3,5 kilometer over et tynt landtupp langt ut i havet. Siden Possidi Beach er en bystrand, trenger du ikke å pakke mye: sett deg i bilen, på sykkelen og gå! På stedet kan du skaffe deg nok mat til en lang dag på stranden - ikke glem solkrem! Vannsko er absolutt ingen dårlig idé for det ene eller det andre, siden sanden på Possidi-stranden er litt steinete. Det krystallklare vannet, derimot, inviterer alle til å bade – enten med familien, som par eller single. Mitt tips: meld deg på en dykkertur og oppdag den fascinerende undervannsverdenen Chalkidiki. Jeg kunne ikke ha forestilt meg en bedre måte å avslutte dagen min på stranden.

 6. Lagomandra Beach (Sithonia) En annen drømmende strand i Chalkidiki ligger på sørvestkysten av Sithonia-halvøya. Det ligger mellom to små kystbyer som ikke er klassiske turiststeder: Tripotamos og Elia Niktis. Nå kan du helt sikkert forestille deg hva den store fordelen med Lagomandra-stranden er... ;) Det er en himmelsk ro, som gjør stranden til et helt spesielt insidertips. Spesielt par og bryllupsreise kan nyte sammen uforstyrret her. Solsenger kan leies for lite penger og det finnes også restauranter og hoteller i umiddelbar nærhet.

5. Komitsa-stranden (Athos) En av de vakreste strendene i Chalkidiki er utvilsomt stranden Komitsa, som ligger på halvøya Athos. Stranden ligger dypt øst på den greske halvøy. Jeg anbefaler uansett et lengre opphold øst i Chalkidiki, for du kan fortsatt se uberørt natur og fjellandskap her. Jeg fant ut om Komitsa-stranden før min tur til Halkidiki, og jeg kunne bare ikke la gå fra meg dette insidertipset... Og jeg kan fortelle deg, det er verdt det! Synet av det turkise havet, de tilstøtende grønne klippene og den gylne sandstranden er rett og slett fantastisk. I prinsippet passer en dag på stranden i Komitsa også for familier. Det er praktisk at du kan kjøre helt nær stranden med bil, slik at du slipper å ha med deg parasoller og lignende. Men hva du absolutt bør ta med i betraktningen: det er ingen offentlige toaletter eller serveringsfasiliteter på Komitsa-stranden. Strendene øst i Chalkidiki er ren natur!

4th Paliouri Beach (Kassandra) Den neste stranden i Halkidiki som kom på listen min er spesielt populær blant familier. På nesten en kilometer med kyst- og strandpromenade kan du alltid finne små strandbarer og strandklubber, som gir avkjøling med kalde drikker ved sommertemperaturer! Kysten til Paliouri Beach er flat og bred, ideell for barn. Først etter noen få meter blir det krystallklare vannet dypere. I tillegg er stranden lett tilgjengelig, noe som også er et pluss for mange reisende. Stranden kan nås fra fiskerlandsbyen med samme navn, som ligger helt sør i Chalkidiki, og populære Kallithea kan også nås på 30 minutter. Med sitt tradisjonelle preg av historiske steinhus og på grunn av byen Paliouri, er det minst like verdt å se som Paliouri Beach. Ikke gå glipp av det!

3rd Orange Beach (Sithonia) Den neste stranden i Chalkidiki, som jeg vil introdusere for deg, er litt gjemt mellom flere bukter. Orange Beach kalles også Kavourotripes, som betyr "krabbehull". Orange Beach, som navnet sier, består av flere bukter som ligger ved siden av hverandre. Det er alltid furutrær langs kysten som gir naturlig skygge. Ideell for solpauser, som du absolutt bør ta regelmessig! Du kan bestemme om du vil slå deg ned på hovedstranden eller nyte idyllen i en av de små vikene. Jeg anbefaler barnefamilier å svømme på hovedstranden, hvor sanden er jevn.

2nd Kriopigi Beach (Kassandra) Etter min mening er Kriopigi Beach også en av de vakreste strendene i Chalkidiki. Ingen tvil! Du kan slappe av mellom krystallklart vann og frodige grønne furutrær. Jeg likte Kriopigi Beach, spesielt om natten! Når solen går ned og reflekteres i vannet, er det virkelig romantisk – nytes best sammen med dine kjære. Familier vil også ha en flott tid på denne stranden i Chalkidiki: foreldre kan lene seg tilbake mens barna leker på det grunne vannet - badevakter er til stede og holder øye med alt. Jeg gikk et stykke langs kysten av Kriopigi og oppdaget flere vakre bukter. Så hvis du har litt tid i bagasjen, er det verdt å ta en tur, og du vil garantert finne den perfekte strandstrekningen!

1st Sarti Beach (Sithonia) Kyst så langt øyet kan se: Den neste Chalkidiki-stranden jeg vil fortelle deg om er i Sarti på Sithonia-halvøya. Den lange kysten har en strandpromenade hvor du kan mingle med folk med en skje med is og nyte en spasertur. På den annen side tilbyr Sarti også mange muligheter for en avslappende ferie. Langs kysten finner du mindre, unike bukter hvor du kan slappe av. Her viser Hellas seg fra sin beste side: krystallblått vann, frodige grøntområder og spennende steinete landskap gjør dagen på Sarti-stranden uforglemmelig. Når du ligger her på strandmatten kan du forestille deg at du er i Karibien. Sarti Beach er mitt absolutte høydepunkt og min personlige nummer én blant de beste strendene i Chalkidiki! Avhengig av hva du føler for, kan du trekke deg tilbake til en av vikene eller mingle med folk på strandpromenaden. Hva annet vil du ha?

Hellas ekskursjoner