Flere og flere eldre på Kreta

Vennligst ikke misforstå ovenstående tekst, det er ingenting galt med det, men bare en observasjon og selvfølgelig merker vi alle det.

Sesongen beveger seg bakover, bestillingene for de tradisjonelle feriemånene juli og august er nå nesten overgått av månedene september og oktober. Flere og flere mennesker er eldre, som ønsker å tilbringe sent midsommertid på øya Kreta.

Disse eldre er reise-kjærlig og full av humor og nyte deres velfortjente ferie etter et arbeidsliv.

Leverandører av innkvartering, bilutleie og sykkelutleiefirmaer må gradvis tilpasse seg. På sensommeren er etterspørselen etter høyteknologiske terrengsykler med karbonrammer og skivebremser mye mindre, men etterspørselen etter en lav inngangscykel, muligens elektrisk, er mye større.


Dette kan også sammenlignes med innkvarteringen. Når bestefar først må gå inn i en smal trapp med 28 trinn på krykkene, vil han raskt finne overnatting der mindre klatring er nødvendig.

Med biler er trenden selvfølgelig mer i retning av biler, hvor du enkelt kan komme inn og ut. Sportsbiler med dype seter vil være mindre populære blant eldre.

Hva som vil skje om 10 eller 20 år er et spørsmål. Selvfølgelig er det også unge mennesker og unge familier, som kanskje er i fotsporene til sine forfedre, eller som ved et uhell kommer opp på Kreta. Min personlige mening er imidlertid at de besøkende blir eldre.

Er kretisk turisme forberedt tilsvarende?

Figurer og undersøkelse av den greske Turistforening ((INSETE) fant at 65+ generasjonen har brukt ca 2 milliarder euro i året 2016. 93% av de besøkende, 93% av overnattingene og 76% av utgiftene kom fra Europa, 7% av overnattingene og 24% av brukte så fra ikke-europeiske land. de fleste besøkende til Hellas kom fra Storbritannia (404 000), Tyskland (336 000) og Frankrike (238 000). for fremtiden INSETE går ut en forlengelse av turistsesongen og en ytterligere økning i inntektene.

"Markedet for turister i 65+ alderen er stor og velstående, men med de gitte demografiske trender globalt svært dynamisk. Tilpasningen av den greske turistnæringen til behovene og ønskene til den enkelte kunde er nødvendig. De nødvendige enkeltkomponenter er allerede til stede, nå er det nødvendig med en kombinasjon for å skape et egnet produkt som muliggjør en økning i den innkommende turiststrømmen av eldre.

Hellas ekskursjoner